Dark Mode Light Mode

Het budget voor je bruiloft opstellen

Je stelt een budget en begroting op om zeker te weten dat je ieder onderdeel van je bruiloft ook kunt betalen. Je budget is algemener dan je begroting, want het gaat me hier vooral om het totaalbedrag dat je gaat uitgeven. Het maakt mij in je budget nog niet zoveel uit hoeveel ieder onderdeel exact kost, maar het is belangrijk dat je een beeld hebt van hoe je grofweg dat geld gaat uitgeven. 

Voor je budget komt het in feite neer op vijf pijlers, hierbij ingevuld met een voorbeeld:

  • Budget: €15.000 all-in voor de bruiloft
  • Inkomsten: Eigen spaargeld met bijdrage van ouders
  • Uitgaven: Locatie: €4000, Catering: €3500, Kleding: €2500, Ringen: €1000, Muziek: €1000, Fotograaf: €1500, Bloemen €750, Gemeente: €500, Bruidstaart: €150 Drukwerk: €100
  • Sparen: €200 per maand apart zetten voor onvoorziene kosten
  • Flexibiliteit: €1.000 buffer voor onverwachte uitgaven

Lees het blokje met uitgaven nog een keer door. Ging snel he? Als je niet oppast heb je het bedrag met twee keer knipperen al uitgegeven. In de vervolgstap gaan we kritisch de bedragen invullen, want natuurlijk hoef je geen 1000 euro uit te geven aan twee trouwringen. Het gaat mij er in deze stap vooral om dat je alle te verwachten kostenposten bijeen brengt.

Je komt tot een goed budget door samen te bepalen wat je bereid bent uit te geven, of door harde cijfers bijeen te brengen. Als je samen 5000 euro gespaard hebt en je krijgt van je ouders een bijdrage van 5000 euro, dan zit je nog met een flink gat op bovenstaand voorbeeld. Je kunt dan vaststellen dat je of nog even door moet sparen, of dat je toch in je begroting gaat schrappen.

Ondanks dat de bedragen uit bovenstaand voorbeeld fictief zijn, kijk ik er niet gek van op. Een locatie kan natuurlijk goedkoper, om iets zinnigs over de catering te zeggen wil ik weten hoeveel gasten je verwacht. De kleding split ik ruwweg op in een jurk van 1750 euro en een pak van 750 euro om op 2500 te komen.

We snappen beide dat een DJ goedkoper is dan een live-band, maar nogmaals: in deze fase vind ik het belangrijker om af te stemmen met je partner: is er ‘s avonds überhaupt een feest?

In deze fase moedig ik je aan om nog even te dromen. Je kunt rustig uit onderstaande kolom shoppen. Ik heb de meest voorkomende onderdelen opgenomen, ingedeeld per categorie. Ik geef je ook een range mee die ik vaak tegenkom. Die range is op momenten extreem, maar dat hangt dan ook echt compleet af van hoeveel gasten je uitnodigt en of de dag om 12:00 uur begint of pas om 16:00 uur. 

OnderdeelRangeToelichting
Locatie / Sleutelleveranciers
Trouwlocatie500 – 9000Hangt enorm af van wat allemaal is inbegrepen – en hoe commercieel jullie gewenste trouwlocatie is. Als dit bedrag hoger is dan mijn bovenste range, dan hoop ik dat andere kostenposten zoals de catering al zijn inbegrepen.
Catering1000 – 18000Totaal afhankelijk van je gasten. Reken veiligheidshalve met 100 euro per gast, waarbij een meergangen diner met drankjes én consumpties (snack+drankjes) zijn inbegrepen voor het feest. Vergeet jezelf en partner niet mee te rekenen in het aantal. 
Inhuur meubilair100 – 1500Afhankelijk van wat er al op je locatie is, of waar je locatie extra voor rekent. Soms wil je mooiere tafels en stoelen. Locaties beschikken vaak al over zaken als een rode loper, maar rekenen daar wel een meerprijs voor.
Bloemen200 – 5000Van een simpel boeket, corsages, kunstbloemen, tot je eigen bloemencorso. Je kunt hier helemaal los of veilig in het midden zitten.
Fotograaf1000 – 3500Niet iedere fotograaf is geschikt voor je bruiloft. Kosten zijn afhankelijk van of je voor een ‘bekende/gewilde’ naam gaat, of jong talent. Ook het aantal uren beïnvloedt de totaalprijs. 
Groepstransport gasten400 – 2500Ik zie best vaak dat koppels hun gasten nog van A naar B vervoeren, bijvoorbeeld van de trouwlocatie naar de feestlocatie. 
Entertainment
AV-techniek250 – 5000Trouwlocaties hebben standaard vaak al het e.e.a, maar soms moet je er los voor betalen. Inhuur van een externe partij begint vanaf een kleine 1000 euro.
Band – DJ250 – 10000The sky is the limit. Niks goedkopers dan een Spotify-playlist, maar je kunt ook vragen of ‘De Toppers’ komen optreden. Reken voor een DJ met set 750-1250, en coverbands beginnen zo rond de 1500-3000, oplopend tot 5000-7000. 
Pianist/violist50 – 350Mooi voor aan het begin van je ceremonie, en gemakkelijk(er) als je locatie beschikt over een vleugel. Als je zelf beginnend talent kunt regelen is dit niet altijd een dure kostenpost. 
Inhuur (feest)objecten150 – 2000Van een FEBO-snackmuur tot een fotobooth, ik heb het allemaal voorbij zien komen. Bezorgen en ophalen laat op de avond maken dit vaak duur, zeker op een weekenddag. 
Aankleding en verrijking
Kleding500 – 10000Is er al een jurk of pak? Dat scheelt enorm. Maar zodra je gaat winkelen gaat de kassa rinkelen. Een mooie trouwjurk heb je echt al vanaf een paar honderd tot 1500 euro. Die moet nog wel vermaakt worden (reken: 250-400 euro). Sluier zo rond de 100 euro. Trouwpakken voor heren beginnen zo rond de 250 oplopend tot 2000 euro, inclusief schoenen.
Dure merknamen kunnen de kostenpost met gemak verdubbelen. Kledingwissels op de dag zelf natuurlijk ook.
Haar / Make-up100 – 900Vaak inclusief een proefsessie. Haar en make-up kun je als twee losse professies zien, of vind iemand die beide kan om kosten te besparen. Nagels eventueel ook gelijk meenemen in je budget?
Ringen100 – 2000Gemiddeld geven bruidsparen tussen de 1000 en 1500 euro uit aan trouwringen. Ook dit kun je zo gek maken als je zelf wilt. Een inscriptie kost vaak iets extra’s.
Trouwauto0 – 500Een oldtimer, youngtimer, of gewoon een snelle bak. Voor het huren van een bijzondere auto maak je kosten, tenzij je via-via iemand kent.
Versieringen0 – 500Een algemene kostenpost die snel oploopt. Denk aan ballonnen, bellenblaasjes, en andere thematische aankleding.
Bruidstaart0 – 750Soms al inbegrepen op de offerte van je cateraar. De kosten voor een bruidstaart lopen flink op indien je ‘m besteld via een gerenommeerde bakkerij. 
Ceremonie
Ceremoniemeester0 – 1500Een handige vriend(in) kost natuurlijk niks maar de vraag is of je dat wilt. Huur je iemand in, dan is dit bedrag voldoende als je hulp zoekt in de eindfase van je bruiloft. Neemt iemand de complete organisatie over, dan ben je meer kwijt. Omdat je met dit handboek werkt, ga ik er vanuit dat je geen weddingplanner gaat inhuren, die kosten heb je dus al bespaard! 
Ambtenaar / BABS / Gemeentelijke legesKijk op website van je gemeenteIn de Gemeente Amsterdam rekende ik lang met het bedrag van rond de 1000 euro. Kijk op de website van je gemeente om het exacte bedrag te vinden, want vaak is het afhankelijk van de dag in de week. Trouw je volgend jaar, kijk dan op 1 januari opnieuw wat het kost. 
Praktische kosten
Cadeautjes0 – 500Geef je gasten aan het eind van de avond nog een goodiebag mee? Of koop je bedankjes voor bepaalde mensen die je geholpen hebben?
Drukwerk20 – 900Save the dates, de uitnodiging zelf, enveloppen, postzegels, you name it. Reken minimaal 200 euro in je budget, zelfs als je het onzin vindt. 
Website0 – 50Het is niet gek om ergens een online pagina te maken waar gasten meer informatie over je bruiloft kunnen vinden. Dat kan gratis, of betaald voor een paar tientjes inclusief eigen .nl-domeinnaam.
Reis/verblijf
Overnachting0 – 1000Wij sliepen gewoon thuis, maar als je ver van huis gaat trouwen ontkom je er natuurlijk niet aan. Misschien krijg je de overnachting van iemand cadeau, reken in dat geval sowieso iets.
Reiskosten?Alleen relevant als je ver van huis gaat trouwen. 
Parkeerkosten0 – 700Niet mijn eigen kosten, maar wel die van de verschillende leveranciers die in het centrum van Amsterdam moesten parkeren. Dit liep bij ons aardig op tot met gemak 600 euro.
Onvoorzien
Onvoorzien250 – 1000Altijd opnemen – want je wéét maar nooit. Heb het bruidsparen aan de meest uiteenlopende dingen horen uitgeven (verkeersboetes, onverwachte taxi voor oma, dure champagnefles op de afterparty, en alles daartussen). Minimaal 500 euro aanhouden a.u.b. 

Als je de minimumbedragen uit bovenstaand lijstje optelt, dan zit je al op een kleine 5000 euro. Als je op Google zoekt op “wat kost een bruiloft gemiddeld” zie ik vaak bedragen van tussen de 10.000 en 25.000 euro genoemd worden.

Laat je niet gek maken, ook met het kleinste budget kun je iets moois neerzetten. Een vuistregel die ik je graag meegeef is dat naarmate je budget groeit, je over het algemeen meer gemak koopt. Een voorbeeldje: een ceremoniemeester (bevriend met het echtpaar) ging zelf naar de bloemist om boeketten voor op de tafels samen te stellen – en ter aankleding van de locatie. Je snapt, door deze move kon op de kostenpost ‘bloemen’ met gemak 1000 euro bespaard worden. 

To do:
Ga met bovenstaande tabel aan de slag. Kies een bedrag uit mijn range op basis van je gasten en wat jullie grofweg voor je zien als vertrekpunt voor nu. Tel alle bedragen bij elkaar op en kijk of dit overeenkomt met het beschikbare bedrag.

→ Budget is te hoog 

Geeft niks. Zelfs een gat van een paar duizend euro is nog te fixen. Veel bedragen zijn nog fictief op dit moment, maar het maakt wel dat je in de vervolgstappen extra kritisch moet gaan kijken. Het kan zijn dat je minder mensen moet uitnodigen, het kan zijn dat je het feest met een uurtje moet inkorten, of misschien toch voor die andere locatie moet gaan. Wat ik wil dat je doet: jij en je partner zetten een sterretje zetten achter de kostenpost die voor jullie extra belangrijk is. Daarmee spreek je af dat je bereid bent om op andere punten in te leveren (bijv: minder bloemen, geen cocktailbar), maar niet op dát punt. (Als je echt niet kunt kiezen, mag je dit bij maximaal 2 kostenposten doen – maar je maakt het dan wel ingewikkelder voor jezelf)

Het kan voorkomen dat het bedrag uit je budget straks niet overeenkomt met het bedrag op de offerte van je leverancier, dus staar je nog niet helemaal blind.

→ Budget klopt exact

Da’s een lekker gevoel, lijkt me. Misschien ook het resultaat van een slimme rekenaar die weet hoeveel geld er al op de bank staat. Hoe dan ook is het belangrijk om te beseffen dat de bedragen op dit moment nog fictief zijn. Mijn range geeft “marktconforme” bedragen, maar je zag ook dat ik onder het kopje kleding een range van “500 tot 10.000” had opgegeven. In mijn eigen begroting zat ik op momenten “spot on” op mijn range, maar had ik mij onder het kopje “drukwerk” bijvoorbeeld toch echt vergist in hoe duur alles is. De inflatie van de voorbije jaren heeft vooral zaken als personeelskosten en de catering een stuk duurder gemaakt. 

→ Budget is te laag

Als je minder geld nodig denkt te hebben dan dat er beschikbaar is, moet je het hoofd koel houden. Houd rekening met het scenario dat je zaken op dit moment te rooskleurig hebt ingeschat. Als de offertes straks binnenrollen kun je goed vergelijken of je het goed hebt ingeschat. Als je al na 2-3 offertes merkt dat het verschil groter is dan 20% dan adviseer ik je om opnieuw naar je budget te kijken. Klopt alles wel keurig? Dan ben je in staat om her en der iets flexibeler te zijn als je toch nog iets extra’s wil – of blijf je gewoon keurig onder budget. 

Niet inbegrepen in mijn budgetoverzicht: 

Jullie huwelijksreis. Of je gelijk op honeymoon gaat, of eerst op ‘minimoon’, dat laat ik nog even buiten beschouwing. Ook buiten beschouwing is een vrijgezellenfeest. Als je hier verwacht (significante) kosten te maken, gaat dit natuurlijk af van je totaalbudget. Vraag je aan je gasten een “envelopje”, dan kun je dat geld natuurlijk ook direct inzetten voor je huwelijksreis. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg 10 tips om 100 euro te besparen

Bevestig je mailadres na het inschrijven. Je kunt je op ieder moment weer uitschrijven.
Add a comment Add a comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Previous Post

Wat kun je verwachten van een Kickstart-sessie voor je bruiloft?

Next Post

Trouwen in 2025? Houd rekening met deze (feest)dagen